Last van het shiny object syndrome? Vind meer focus in 5 stappen
Heb jij last van het zogenaamde Shiny Object Syndrome? Nee nee, je hoeft niet meteen naar de huisarts te bellen, het is niks fysieks. Ondernemers die geplaagd worden door dit syndroom hebben het vaak moeilijk om focus te houden omdat ze verblind worden door nieuwe “fun projects” die hen van hun pad af brengen. Een vervelend beestje, maar je kan er wel meer leren omgaan.
Shiny Object Syndrome: starters vs finishers
Waar komt die neiging om je te laten afleiden vandaan en hoe komt het dat de ene er meer last van heeft dan de andere? Als het op productiviteit aankomt, spelen verschillende aspecten van je persoonlijkheid een bepalende rol. Zo is de ene persoon eerder een starter en een ander eerder een finisher.
Starters beginnen vaak vol overtuiging en enthousiasme aan een nieuw project. Misschien herken je jezelf daarin. Veel ondernemers hebben deze eigenschap: ze lopen over van nieuwe ideeën die ze willen uitwerken. Ze houden van het creatieve denkproces en vliegen er graag in. Van zodra er routine in de taken sluipt of er dagelijkse follow-uptaken bij komen, kan de motivatie beginnen dalen, waardoor een nieuw idee de aandacht kan opeisen. Ik noem dit de “fun projects”: heel aantrekkelijke, leuke zijwegjes als afleiding van het pad dat je eigenlijk volgt. Doordat starters vooral in het begin erg enthousiast zijn, bestaat de kans dat ze naarmate ze verdergaan op het pad, afwijken en een zijwegje inslaan, waardoor ze niet meer rechtlijnig richting hun versie van succes gaan.
Finishers houden net van die routine en zullen een project van a tot z uitvoeren. Ze zullen daarom minder snel afgeleid zijn door die “fun projects”, want zelf ideeën uitwerken en in gang steken is voor hen een grotere uitdaging. Finishers zullen niet snel eigen projecten uit de grond stampen, maar voeren met plezier een opdracht tot in de puntjes uit voor een klant. Een nieuw idee vraagt wat meer moeite, maar eens ze begonnen zijn, is er geen stoppen aan.
Uiteraard is niemand 100% het ene of het andere. Je hebt meestal kenmerken van beide, waarvan er een dominant is. Zijn de starter-kenmerken bij jou dominanter, dan is de kans groter dat je te maken krijgt met het Shiny Object Syndrome. Je krijgt vaak geniale ingevingen die je vol enthousiasme uitwerkt in een nieuw aanbod naast wat je al hebt. Of die ideeën je business helpen groeien, is nog maar de vraag.
Het belang van focus in je bedrijf
Die “fun projects” zijn dan wel plezant, het is geen goed idee om je daardoor te laten leiden wanneer je een business wil laten groeien. Door altijd maar zijweggetjes te nemen, raak je steeds verder af van je oorspronkelijke pad. Daarmee wil ik niet zeggen dat je nooit zo’n zijwegje mag verkennen, maar het is wel belangrijk dat je de hoofdbaan niet uit het oog verliest.
Als je je laat leiden door de “fun projects” kan het gebeuren dat je op een gegeven moment zo diep in het doolhof zit, dat je het gevoel hebt dat je vastzit. Je weet niet meer waar naartoe en wat je moet doen om vooruit te geraken. Dan helpt het om terug de juiste richting te zoeken en je toekomst als ondernemer in handen te nemen. Hieronder geef ik je graag 5 tips om die focus terug te vinden zodat je kan bouwen aan jouw versie van succes.
Tip 1: Ga terug naar je waarom
Weet jij nog waarom je je zaak gestart bent? Vanuit een bepaalde passie, een missie om iets te veranderen in de wereld of om mensen te helpen door je eigen talenten ten volle te benutten?
Along the way verliezen veel ondernemers die redenen uit het oog. Ja, je moet je richten naar je ideale klant. En hoe beter je die kent, hoe beter je kan inspelen op hun behoeften. Maar hoe weet je wie je ideale klant is en waar je die vindt? Wel guess what, als jij je why helder hebt en je daarmee naar buiten komt, dan gaat die ideale klant zich automatisch aangetrokken voelen tot je aanbod.
Mocht je het nog niet gedaan hebben, bekijk dan zeker de TED Talk van Simon Sinek over zijn Golden Circle.
Zit je vast? Weet je niet meer of wat je doet nog klopt? Stel jezelf dan deze vragen:
Wie ben ik, wat wil ik en waarom doe ik dit?
Waarom kom ik ‘s morgens uit mijn bed?
Welke acties onderneem ik om mijn waarom waar te maken? Heel concreet?
Hoe vertaalt zich dat in mijn aanbod? En klopt dat nog?
Het zijn geen vragen die je in een vingerknip beantwoordt. Neem er dan ook de tijd voor. De antwoorden kunnen zelfs vrij confronterend zijn. Maar laat het toe, want het helpt je om je richting te bepalen en eventueel te veranderen.
Tip 2: Weet waar je naartoe wil
Even belangrijk als je waarom, is je doel. Elke klant van mij krijgt deze vraag voorgeschoteld: “waar zie jij jezelf en je zaak binnen vijf jaar?” Dat lijkt nog ver weg en ja, er kan veel veranderen op die tijd, maar toch helpt deze oefening enorm om je prioriteiten op scherp te stellen. Zeker wanneer je het visueel maakt!
Yep, visueel. Maak een moodboard van hoe jij wil dat je leven eruitziet binnen vijf jaar, zowel privé als professioneel. Op papier of digitaal, maakt niet uit, maar zorg ervoor dat je het binnen handbereik hebt. Het maakt je doelen vatbaar en concreet.
Wanneer je het grotere plaatje (letterlijk) voor ogen hebt, wordt het makkelijker om te bepalen wat je nodig hebt om daar te geraken en welke stappen je moet zetten om dat leven mogelijk te maken. Dat zorgt ervoor dat je sneller keuzes kan maken, want je wordt met je neus op de feiten gedrukt elke keer je dat moodboard ziet.
Stel, wil jij binnen vijf jaar volledig vrij van vastgelegde uren kunnen werken? Dan moet je geen werk aannemen waarbij de klant van jou verwacht dat je van 9 tot 5 bij hen aanwezig bent. En dat brengt ons naadloos bij de volgende tip.
Tip 3: Durf nee te zeggen
Elke “ja” op het ene is een “nee” op iets anders. Zorg dat je tegen de juiste zaken ja zegt. Nee zeggen is moeilijk, I know. Je wil klanten niet teleurstellen. Maar weet dat je jezelf teleurstelt door in te gaan op elk verzoek van anderen en niet te luisteren naar jezelf. De tijd die je besteedt aan nieuwe ideeën of verzoeken van anderen, kan je niet besteden aan de groei van je eigen zaak.
Durf terug te gaan naar de basics en te vertrekken vanuit je core aanbod. Doe wat je graag doet en zeg nee tegen zaken die je wel kan, maar niet graag doet of niet in lijn liggen met je langetermijnvisie. Zeg nee tegen niet-ideale klanten, zodat je kan focussen op ideale klanten en die ook makkelijker zal aantrekken.
Tip 4: Werk in je zone of genius
Het is niet omdat je iets kan, dat je het moet doen. Er is een verschil tussen je zone of excellence en je zone of genius. Het eerste, je zone of excellence, zijn de taken die je goed kan, maar niet per se graag doet. Het tweede, je zone of genius, zijn de taken die je goed kan én graag doet. Het zijn die laatste waarop je wil focussen.
Want als je enkel die dingen doet, dan word je daar nog beter in. Je werkt efficiënter en sneller, waardoor je kan groeien. Hoe duidelijker het is wat in jouw zone of genius ligt, hoe beter je dat kan communiceren naar de buitenwereld en hoe meer je enkel nog ideale klanten aantrekt, waardoor je nog meer kan doen wat je graag én goed doet.
Doe je vanalles en nog wat en spring je van het ene project naar het andere, dan creëer je verwarring bij jezelf en je potentiële klanten. Vermijd de verwarring en ga voor duidelijkheid en plezier.
Tip 5: Wees selectief in je “fun projects”
Als jij enkel nog maar ideale klanten aantrekt en elke dag doet wat je graag doet en goed kan met het oog op jouw doel, dan ga je vooruit. Dan groei je met je zaak en kan je met volle focus werken aan je ideale leven.
Wil dat dan zeggen dat je nooit een zijstap mag zetten en enkel nog rechtlijnig vooruit mag gaan? Tuurlijk niet! Zijprojectjes zijn leuk, ze dagen je uit om uit je comfortzone te komen en nieuwe skills aan te leren. Als je gefocust bent op je langetermijndoel, kan je ook veel makkelijker bepalen of een “fun project” daarbij aansluit of niet. Want alle stappen die je daarvoor hebt gezet, die bijdragen aan je waarom en je doel, hebben ervoor gezorgd dat je op dit nieuwe idee kwam. De kans is dus heel groot dat dit Shiny Object naadloos past binnen je bedrijf en je toekomstplannen, als een logisch vervolg.
Hoe moet ‘t nu verder?
Heb jij het gevoel dat je vastzit? Dat je niet meer on track zit richting jouw versie van succes? Maar weet je niet waaraan het ligt of hoe je weer focus vindt? Doe hier gratis de analyse en ontdek hoe jouw bedrijf er op vandaag voor staat en welke fundamenten versteviging kunnen gebruiken.