Met Klaartje Busselot in Bed: Creative met definiërende stijl
Klaartje’s stijl herken je van mijlenver. Dat maakt het net moeilijk hot te blijven en niet gezien. Klaartje neemt je mee in haar denkwijze en groei als creative. Haar dromen zijn zeker nog BOLD.
Met Lieselot Bousson in Bed: Van kinderdiëtiste naar de proefbrigade
Lieselot klopte exact 2 jaar terug bij mij aan. Ze wou meer dan gewoon diëtiste zijn. Hoe kon ze dat? Forwad 2 jaar later. Vandaag is ze trotse eigenaar van de Proefbrigade. Een bedrijf dat naast consultatie ook moeilijke eters thuis helpt met de juiste tools. Haar grootste uitdaging? Geduldig zijn.
Met Kimia Namadchi in Bed: Van young potential naar innovatieve scale-up
Kimia had het allemaal. Een top-job bij Google, wonen op verschillende plaatsen in de wereld. Werken met en voor de groten dus. Als kind groeide ze op tussen lingerie en borsten, maar covid zorgde voor een hele stock in moeders’ winkel. Deze hulpactie groeide 3 jaar later uit tot een heuse innovatie scale-up. Meteen met investeerders aan boord. She’s spilling all the tea.
Wat niemand je vertelt over je eigen zaak starten: 10 veelvoorkomende valkuilen ontmaskerd
Een eigen zaak starten doe je vanuit een passie. Je wil graag “iets” in de wereld zetten. Een probleem oplossen waar je zelf tegenaan loopt? Of gewoon elke dag doen wat je graag doet. Ambitieus begin je aan je ondernemersdroom. En hoewel dat enthousiasme je ver kan brengen, zie ik startende ondernemers te vaak tegen dezelfde obstakels aanlopen. Vanuit mijn ervaring als successtrateeg deel ik 10 inzichten, zodat veelvoorkomende valkuilen je niet uit balans brengen.
Wanneer is het een goed idee om je strategie te wijzigen?
De afgelopen jaren hebben we er al een aantal gekend, crisissen. En telkens waren er bedrijven die eraan onderdoor gingen en bedrijven die er sterker uit kwamen. Maar wat moet je doen wanneer de cijfers de verkeerde richting uitgaan? Is het een goed idee om het geweer van schouder te veranderen en wat moet je dan precies wijzigen aan je strategie?
KPI’s: wat zijn het en wat is hun nut?
Wanneer je als ondernemer een beroep doet op mij om je te helpen je zaak te doen groeien, dan krijg je sowieso deze vraag op je bord: “wat zijn je KPI’s?”
Weet jij wat je KPI’s zijn? Oké, andere vraag. Weet jij wat KPI’s zijn en waarom ik er als successtrateeg zo op hamer? Nee? Blijf dan lezen, want ik leg het je allemaal uit.
Kwartaalanalyse: zo hou je de vinger aan de pols in je business
Kwartaalanalyses: grote bedrijven doen het al en succesvolle ondernemers zweren erbij. Maar wat is daar nu zo interessant aan? Een jaarlijkse analyse doet elke ondernemer wel in meer of minder grondige mate. Zo’n terugblik is een manier om je bewust te worden van je acties en het resultaat dat ze opleverden. Maar stel je nu eens voor dat je diezelfde inzichten niet pas op het einde van het jaar had, maar al op kwartaalniveau. Hoeveel sneller je actie zou ondernomen hebben. Hoeveel verder je zou staan. Dat is wat een kwartaalanalyse voor jou en je business kan betekenen.
Je marketingstrategie: de basis voor een rendabel bedrijf
Het nut van een marketingstrategie? Je bedrijf rendabel helpen maken. En dat is wat elke ondernemer wil, toch? Want gewoon een goed product maken dat zichzelf verkoopt, dat is een illusie. Elke dag komen er bedrijven bij. Je moet al heel erg je best doen om met iets te komen dat nog niemand heeft gedaan. En dan nog, het mag nog zo goed zijn, zonder degelijke marketingstrategie bereik je niet het succes dat je voor ogen hebt.
De mindset shift: van freelancer naar successtrateeg
In 2020 waagde ik, na een intens loopbaanbegeleidingstraject, de sprong als zelfstandige. Het eerste jaar was er een van vallen en opstaan en vooral van veel lessen leren. Nog geen jaar na mijn opstart noemde ik mezelf al successtrateeg. Een voor mij bold move die er wel mee voor gezorgd heeft dat ik op vandaag sta waar ik sta en dat ik mag doen wat ik het liefst doe.
Een business retreat is geen luxe, maar een noodzaak: 5 redenen
Heb je ze ook al gezien? De socialmediaberichten van collega-ondernemers die er een paar dagen tussenuit gaan om te werken. Tijdens die zogenaamde “workations” of “business retreats” trekt de ondernemer in kwestie naar een vaak unieke locatie om enkele dagen te ontsnappen aan de rat race. En om een immense berg werk te verzetten, zo blijkt. Die persoon komt terug met bakken energie en noemt zo’n business retreat life changing. Ik spreek uit ervaring, en niet alleen die van mezelf, als ik zeg dat een business retreat, of het nu naar een hutje in de Ardennen is of naar een luxevilla in Dubai, een meerwaarde kan betekenen voor elke ondernemer. En ik heb 5 ontegensprekelijke argumenten voor je klaar.
Last van het shiny object syndrome? Vind meer focus in 5 stappen
Heb jij last van het zogenaamde Shiny Object Syndrome? Nee nee, je hoeft niet meteen naar de huisarts te bellen, het is niks fysieks. Ondernemers die geplaagd worden door dit syndroom hebben het vaak moeilijk om focus te houden omdat ze verblind worden door nieuwe “fun projects” die hen van hun pad af brengen. Een vervelend beestje, maar je kan er wel meer leren omgaan.
Moeder zijn en ondernemen: zo pak ik het aan
Ons leven verandert continu en ook ik probeer hierin te navigeren als ambitieuze ondernemer. Ik geef je daarom mijn 3 manieren mee waarop ik het moederschap en het ondernemerschap combineer. Ik noem het liever geen tips, want elke ondernemer moet doen waar hun bedrijf baat bij heeft. Ik deel wel graag mijn ervaring om je te inspireren.
Vraag het aan Eline: 3 herkenbare ondernemersvragen beantwoord
Ik ben ondertussen al een hele tijd actief als successtrateeg en daarnaast breng ik onderneemsters samen met de Terraswijven. Het is me opgevallen dat zowel starters als meer ervaren ondernemers vaak nog met dezelfde struggles zitten. De invulling is misschien telkens anders, maar het thema business strategie komt vaak terug. Benieuwd welke 3 thema’s vaak naar boven komen?
Het nut van een financieel plan voor ondernemers
Wanneer je start met een zaak, wordt van je verwacht dat je een businessplan opstelt waarin je ook je financiële toekomst voorspelt. Maar niet alleen bij de opstart van je bedrijf zijn financiële doelstellingen broodnodig. Wil je je zaak op een duurzame manier laten groeien? Dan neem je best jaarlijks je financieel plan erbij.
Het belang van positionering: hoe je naar buiten komt, maakt het verschil
Hoe onderscheid je jezelf in een competitieve markt waar iedereen hetzelfde lijkt te doen? Het antwoord op die vraag is “positionering”: de plek die je inneemt in de markt en de manier waarop je jezelf of je merk profileert. Dacht jij al eerder na over je positionering?
Investeren in een business coach: een goed idee?
Het is sowieso een goed idee om af en toe een externe blik op je bedrijf te hebben. De vraag is of je partner, vader, beste vriendin of business bestie de juiste mensen zijn om die feedback aan te vragen. Wanneer is een business coach dan echt een goed idee? Ontdek het in deze blogpost.
Belang van een persona: waarom niet iedereen je klant kan zijn
“Je persona”. Als ondernemer is deze term je ongetwijfeld niet vreemd. Je aanbod en communicatie afstemmen op je persona zorgt ervoor dat je kan groeien met je zaak. Niet iedereen kan je ideale klant zijn, dus richt je maar beter je pijlen en energie in de juiste richting. Maar hoe belangrijk is die persona nu echt en hoe krijg je er je aanbod aan verkocht?
Communiceren vanuit je why: waarom is het belangrijk en hoe doe je het?
Hoe zorg ik ervoor dat mijn ideale klant bij mij koopt, en blijft kopen? Hoe bouw ik zo’n langetermijnrelatie op? Het is een struggle van veel ondernemers en het antwoord is: door vertrouwen op te bouwen. De mens is geen rationeel wezen. Beslissingen nemen we op emotionele basis. Communiceer dus vanuit je why.
Hoe werk je een aanbod uit dat je doel ondersteunt?
Helpt je huidige aanbod je om je doel te bereiken? Je startte ooit je bedrijf met een bepaald aanbod, vanuit een passie of als antwoord op een specifieke nood. Maar hoe zit het nu met dat aanbod? Helpt het je (nog altijd) om je hogere doel met je business te bereiken? Ontdek in deze blogpost hoe je een aanbod maakt dat je doel ondersteunt.
Met Farah El Bastani In Bed
“Het voelt heel natuurlijk om mezelf los te koppelen van mijn zaak, want dat heeft me gedefinieerd.” Farah gaat momenteel door een enorm groeiproces en stelt in vraag of zij daar de leiding in moet nemen. Benieuwd naar haar verhaal? Ontdek het in deze podcast!