Investeren in een business coach: een goed idee?

Een business mentor die gaat zeggen dat het een goed idee is om je te laten ondersteunen door een business coach, wat een verrassing! Geef het een kans. Dit wordt alles behalve een verkoopspraatje. Wel wil ik je een leidraad geven om te beslissen of een business coach, mentor, successtrateeg of hoe je het ook wil noemen, een interessante keuze is voor jou op dit moment.

Het is sowieso een goed idee om af en toe een externe blik op je bedrijf te hebben. Maar je kan maar aan zoveel mensen feedback vragen in de groeifase van je zaak. En de vraag is dan nog of je partner, vader, beste vriendin of zelfs business bestie de juiste mensen zijn om die feedback aan te vragen.

Een business coach onder de arm nemen, wil daarom niet zeggen dat je continu in begeleiding bent. Je kan ook voor een korte termijn ondersteuning krijgen. Een coach helpt je om even afstand te nemen en te kijken wat er werkt in je huidige processen en waar bijsturing nodig is. Maar ook wanneer je nieuwe processen implementeert is het de bedoeling dat je die de tijd geeft en die later evalueert. Het is dus zeker niet voortdurend bijleren of nieuwe ideeën krijgen. Een business coach gaat je handje niet vasthouden, maar geeft je de tools om ook na jullie samenwerking verder op weg te kunnen.


Wanneer is een business coach een goed idee?

Vaak willen ondernemers iemand die hen ondersteunt bij de opstart van hun zaak. Ze beginnen aan een nieuw avontuur en willen het meteen goed doen, dus ze verwachten dat ze met de business coach perfect uit de startblokken zullen komen. Maar dat is niet hoe het werkt.

Een business coach is vooral een goede investering in een groeifase van je bedrijf. Dat kan vrij kort na de opstart zijn, maar dat kan ook als je al een aantal jaar onderneemt of wanneer je een nieuwe richting uit wil.

Wanneer ben je klaar om te investeren in een business coach?

Het belangrijkste: de juiste mindset. De manier waarop je in het traject stapt, is al de helft van het succes. In deze quiz ontdek je of jij in je hoofd klaar bent voor de hulp van een ondernemerscoach.

  • Het gaat op zich wel goed met je zaak, of je ziet dat er potentieel is, maar je krijgt de puzzel zelf niet gelegd. Je mist het overzicht of voelt je overweldigd.

  • Maar - en dat is waarom ik zei dat je best al wat kilometers op de teller hebt voor je een business coach onder de arm neemt - je hebt zelf al stappen gezet richting de groei van je bedrijf. Je kan aantonen dat je al pogingen ondernomen hebt, dat je zelf al ideeën hebt uitgeprobeerd, maar dat die misschien niet het verwachte resultaat gaven, of nu niet meer kloppen voor jou.

  • Je beseft tegelijk ook dat business coaching geen quick fix is voor een probleem waar je tegenaan loopt. Je ziet het niet als “de oplossing kopen”, maar als een kans om vanuit een ander perspectief naar je zaak te kijken en te zien wat jouw bedrijf nodig heeft om te groeien.


5 voordelen van een business coach

Heb je nog nooit met een business coach samengewerkt en vraag je je af wat je nu precies kan verwachten? Zoals ik zei, een business coach reikt je geen quick fix oplossingen aan voor een specifiek probleem, maar geeft je de tools om na te denken over je volgende stappen.

  1. Outsider perspective Ja, je kan je partner vragen of iets een goed idee is. Of je kan een vragenrondje doen op Instagram en je volgers laten beslissen of je voor dat nieuwe project moet gaan of niet. En ja, dat kan interessant zijn om snel knopen door te hakken. Maar is dit altijd het soort feedback dat je nodig hebt? Zelf zit je vaak te veel in je eigen echo chamber waar je in rondjes blijft draaien omdat je geen andere inzichten hebt. Een business coach heeft niet alleen kennis van zaken, maar heeft ook een objectieve kijk op je bedrijf.

  2. Think outside the box Een business coach haalt je uit je comfortzone en helpt je die te verruimen. Je ontdekt je eigen blinde vlekken en stelt je vragen bij de richting die je uitgaat. Want als je middenin de rat race zit van altijd maar blijven gaan, let je er niet altijd op waar je dan precies naartoe gaat. Alsof je op goed geluk op een trein gestapt bent in de hoop dat die je ergens brengt. Je gaat ook niet zomaar van een rijdende trein springen, dus blijf je liever waar je zit, ongeacht of het de juiste trein is of niet. Een business coach helpt je te vertragen, zodat je de andere treinen kunt zien of een afslag kunt nemen in plaats van altijd maar rechtdoor te denderen.

  3. The bigger picture Een ondernemerscoach helpt je om het grotere plaatje te zien. Vaak zijn ondernemers zo gefixeerd op een probleem waar ze tegenaan lopen, dat ze niet zien dat de oorzaak eigenlijk ergens anders ligt. Een nieuw aanbod dat niet goed onthaald wordt, bijvoorbeeld. Ligt het aan het aanbod zelf, aan de prijs, aan je salestechnieken of misschien aan iets helemaal anders? Misschien zit je positionering gewoon niet goed, waardoor je je ideale klant voor dat aanbod niet eens bereikt. Of heb je mentale blokkades en belemmerende gedachten die je tegenhouden. Een business coach helpt je dieper te graven om antwoorden te vinden.

  4. De harde waarheid Het is niet de job van een business coach om je naar de mond te praten en te zeggen wat je wil horen. Een goede mentor stelt je vragen die je uit je kot lokken, die je kritisch doen nadenken over de manier waarop je de dingen aanpakt. En nee, dat is niet altijd fijn, maar wat heb je aan ja-knikkers?

  5. Expert on speed dial Een business coach heeft kennis die jij niet hebt. Jij bent de expert in jouw vakgebied en niemand moet je komen vertellen hoe je jouw werk moet doen. Maar een bedrijf runnen en duurzaam laten groeien is misschien niet je expertise. Wel die van je mentor. Bovendien heeft een business coach een groot netwerk met experten in andere gebieden die je kunnen ondersteunen in je zaak, zoals copywriters, grafisch ontwerpers, financieel experten, enzovoort.

Een ondernemerscoach is dus niet iemand die afkomt met voorgekauwde 'universele' theorieën die je maar te volgen hebt. Een goede business coach ziet mogelijkheden en helpt de puzzel te leggen. Je mentor ziet verdienmodellen en opportuniteiten waar je zelf nog niet durfde te kijken. I get it, je bedrijf is je kindje. Je wil je kind niet veranderen, maar je wil het wel zien groeien. Alleen hangen er voor jou vaak emoties aan vast en denk je te klein. Dan is het handig om iemand naast je te hebben die je zaak los ziet van die emoties en strategisch mee denkt om je visie en groei waar te maken.


Hoe een business coach helpt wanneer het goed gaat

Ondernemers denken vaak dat een coach enkel kan helpen wanneer ze ergens tegenaan lopen of merken dat het niet gaat zoals ze willen. En terwijl het op zo'n momenten kan helpen om een externe blik te hebben op je zaak om je erdoor te helpen en nieuwe paden te zien, kan het ook interessant zijn om te investeren in een business coach wanneer je zaak wel goed draait.

  1. Vertragen om duurzaam te ondernemen Vaak zitten we zo hard gevangen in de rat race dat we het niet doorhebben tot we tegen een muur crashen. Druk druk druk, want het gaat hard in de business, het is bijna een ereteken geworden. Altijd maar blijven voortdoen omdat de zaken goed gaan, is niet houdbaar. En is het wel productief? Of zelfs rendabel? Even stilstaan bij de gang van zaken helpt voorkomen dat je jezelf voorbijloopt en opgebrand geraakt.

  2. Bekijk het vanuit een ander perspectief Remember het trein-verhaal van daarnet? Je zit erop en je bent zodanig bezig met de dagelijkse gang van zaken, dat je niet ziet waar je naartoe gaat. Afstand nemen geeft je zoveel meer perspectief. Dat kan door letterlijk afstand te nemen en er een paar dagen tussenuit te gaan om aan je zaak te werken, in plaats van altijd maar uit te voeren, bijvoorbeeld. Maar het kan ook door op geregelde tijdstippen CEO-dagen in te plannen en samen met een mentor of coach vanop een afstand naar je zaak te kijken. Groei je nog richting jouw versie van succes of surf je mee op de golven die jouw richting uit komen?

Een business coach in tijden van crisis: investeren in de toekomst

Of het nu gaat om een wereldwijde crisis (pandemie? oorlog?) of een mindere periode in je eigen zaak, ook in moeilijke en onzekere tijden kan een business coach je helpen. Het klinkt misschien contra-intuïtief, want op zo'n moment lijken andere investeringen belangrijker of dringender dan coaching, of wil je zoveel mogelijk sparen wat je hebt, maar een business coach kan ook waardevolle investering zijn (als je de financiële middelen hebt, natuurlijk).

Vertraging geeft perspectief Bij een crisis zien we veel ondernemers beslissingen nemen vanuit een paniekreactie. Ofwel als een kip zonder kop alle sluizen openzetten en proberen op korte termijn zoveel mogelijk winst te boeken en de zaak te “redden”. Ofwel volledig dichtklappen, in hun comfortzone blijven en hun concurrentie voorsprong geven. Zie dit als een kans om een strategisch actieplan op te stellen, doordachte stappen te zetten en zelf voorsprong te nemen.

  1. Reculer pour mieux sauter Oké, het gaat nu misschien wat trager in de business. Het is minder druk. Geniet daarvan en neem die tijd om je zaak van bovenaf te bekijken. Ging je eigenlijk in de juiste richting of is het nu het moment om die trein weer on track te krijgen?

  2. Investeren in de toekomst Ja, zo'n investering doet misschien een beetje pijn, zeker wanneer het lastiger is in de zaak. Maar je haalt die er sowieso terug uit in de voorsprong die de ondersteuning je oplevert. Wanneer anderen na de crisis uit hun panic room komen, het stof van hun kleren vegen en onderzoeken hoeveel schade de storm heeft aangericht, sta jij al tien stappen verder met de weg voor je open.


Een business coach, de investering waard?

Ja, de tarieven van ondernemerscoaches en mentors kunnen vrij hoog zijn. Hoewel ik sommige exuberante bedragen ook in twijfel durf te trekken, is een goede business coach de investering meestal wel waard.

Waarom die prijzen?

  • Ken je de uitspraak “pay your dues”? Het leergeld dat je moet betalen, de ervaring die je moet opdoen. Dat leergeld vervang je door een coach. Minder trial and error, maar doordachte actie in de juiste richting.

  • Je kan alles wat je leert bij een business coach ook online vinden of door cursussen te volgen. Als je het kaf van het koren weet te scheiden. Maar wie heeft daar de tijd voor? 't Is een steile leercurve, maar ook een die je sneller vooruit brengt.

  • Ik kan nu enkel voor mezelf spreken, maar ik heb ondertussen ervaring met meer dan 100 business modellen. Ik heb al ondernemers uit heel uiteenlopende sectoren mogen bijstaan en uit elk van die trajecten heb ik lessen meegenomen die ik ook bij andere ondernemers kan toepassen.

  • Als successtrateeg kan ik je business loskoppelen van de emotie die er onvermijdelijk rond hangt. Het helpt me om rationeel mee te denken over de volgende stappen in de groei van je bedrijf.

Wees kritisch en vind de coaching waar je bedrijf baat bij heeft

I know, er is een wildgroei aan “business coaches” en ze zijn zeker niet allemaal even goed. Daarom is het belangrijk om de coach of mentor te zoeken waar je een goed gevoel bij hebt. Volg ze op Instagram, lees hun nieuwsbrieven, luister naar hun podcasts en ga in gesprek met hen. Kijk of hun aanbod past bij wat jij nodig hebt. Wees kritisch en laat je niet overdonderen door grote beloftes en hoge cijfers.

Wil je weten of je bedrijf op dit moment baat heeft bij coaching? In deze analyse ontdek je hoe het gesteld is met je business fundamenten. Bovendien krijg je tips om jouw business weer op de rails te krijgen, al dan niet met een beetje hulp van buitenaf.

Vorige
Vorige

Het belang van positionering: hoe je naar buiten komt, maakt het verschil

Volgende
Volgende

Belang van een persona: waarom niet iedereen je klant kan zijn