Je marketingstrategie: de basis voor een rendabel bedrijf

Het nut van een marketingstrategie? Je bedrijf rendabel helpen maken. En dat is wat elke ondernemer wil, toch? Want gewoon een goed product maken dat zichzelf verkoopt, dat is een illusie. Elke dag komen er bedrijven bij. Je moet al heel erg je best doen om met iets te komen dat nog niemand heeft gedaan. En dan nog, het mag nog zo goed zijn, zonder degelijke marketingstrategie bereik je niet het succes dat je voor ogen hebt.

Het verschil tussen marketing en een marketingstrategie

Een social post hier en daar, een nieuwsbrief af en toe. Misschien een flyer of advertenties. Of een podcast! Iedereen doet aan marketing. Maar verder dan die basis gaat het vaak niet, en de gehoopte resultaten blijven uit. Logisch. Wil je het echt goed aanpakken, dan heb je een strategie nodig. Eén die gebaseerd is op data, niet op de nieuwste trends en wat de goeroe’s zeggen dat je moet doen.

Zo’n marketingplan geeft je richting en focus, waardoor je niet in het wilde weg losse flodders gaat schieten, maar acties onderneemt die doel raken. Door meetbare KPI’s (Key Performance Indicators) vast te leggen kun je het succes van die acties evalueren: wat werkt, wat heeft impact en wat niet? Dan kan je bijsturen waar nodig.


All good things take time

Elke ondernemer wil die marketingkost zo laag mogelijk houden en toch veel verkopen. Met een gefundeerd plan van aanpak bereikt jouw boodschap je doelpubliek en krijg je hen mee in je verhaal. Maar weet dat het niet van vandaag op morgen gaat. Gooi dus na 1 actie of 1 maand niet je hele strategie in de vuilnisbak, want dat is geen representatieve periode.

Ik weet, het voelt een beetje zuur, dat geld uitgeven en er niet meteen return van zien. Maar geef je strategie tijd om genesteld te geraken. Vergeet niet dat we gemiddeld 7 keer iets moeten zien of horen voor het tot ons doordringt. Vertrouwen opbouwen met een nieuwe potentiële klant kost tijd.


Ga mee met de klantreis

Om dat vertrouwen op te bouwen volg je de klantreis of customer journey. Je kan immers niet verwachten dat iemand bij de eerste aanraking met je merk meteen zal kopen. De klantreis bestaat uit verschillende fases gaande van je merk nog helemaal niet kennen tot terugkerende klant. Wie nog helemaal bovenaan de funnel staat, moet zich eerst bewust worden van het feit dat je merk bestaat, de zogenaamde awareness-fase.

Als je weet dat iemand gemiddeld zo’n 3 maanden nodig heeft om die klantreis te doorlopen, dan kan je na 1 maand nog geen conclusies trekken voor je hele marketingstrategie.

Wat je wel kan doen, is per fase concrete acties bepalen, samen met het budget dat je eraan wil besteden en de return die je eruit verwacht.

Awareness: je wil dat mensen je merk leren kennen, dus hier kan je bv. op inspelen met advertenties gericht op jouw specifieke doelgroep. Een KPI kan hier het aantal impressies of verwijzingen naar je website zijn.

Interest: in deze fase wil je mensen geïnteresseerd krijgen in je merk. Dat kan je meten door bv. nieuwe volgers op de socials of hoeveel mensen doorklikken naar je website. Hiervoor kan je bv. een gratis weggever aanbieden, of engagerende content maken.

Desire: in deze fase stijgt de interesse in je product of dienst. Je kan monitoren hoeveel mensen naar je salespagina gaan, of hoeveel kennismakingsgesprekken er geboekt worden.

Action: in de laatste fase gaat iemand pas over tot de effectieve aankoop. Pas wanneer iemand alle vorige fases doorlopen heeft, zal die op de koop-knop klikken of je offerte goedkeuren. De KPI bij deze fase is dan het aantal verkopen.

Wanneer je na enkele maanden je marketingstrategie gaat evalueren, kan je duidelijk zien waar mensen vastlopen in de funnel. Komen ze bijvoorbeeld niet verder dan een kennismakingsgesprek of je salespagina, dan weet je dat je daaraan moet sleutelen zonder dat je de rest overhoop moet gooien. Bespaart je alweer een hele hap uit je marketingbudget.


Durf te evalueren

Merk je dat wat je altijd al deed niet meer werkt? Of wil je een nieuwe doelgroep aanspreken en lukt dat niet met je oude aanpak? Dan is het tijd om je marketingstrategie te herbekijken. Als voorbeeld bespreek ik de case van Tinneke van Body Wave, een health & beauty instituut in Antwerpen.

Body Wave is een gevestigde waarde. Al 10 jaar lang kwam er veel volk op haar jaarlijkse opendeurdag af, voornamelijk bestaande klanten die hun producten kwamen kopen of abonnementen kwamen verlengen met een mooie korting. Maar Tinneke wilde een nieuw, jonger publiek aantrekken. En die bereikte ze niet met haar klassieke opendeurdag. Om ook die Millennials aan te trekken, kozen we een nieuwe mix van online en offline marketing die paste bij Tinneke, haar bedrijf én haar doelgroep.


De aanpak

Hoe begin je aan zo’n marketingstrategie? Om te weten hoe je marketing kunt aanpakken, weet je best eerst wat je startpunt is en waar je naartoe wil. Van daaruit kan je de nodige stappen bepalen die je moet zetten om je doel te bereiken. Dit is hoe we het aanpakten voor Body Wave.

  1. Wat is de huidige situatie?

    We bekeken wat Body Wave precies is, wie de ideale klant is en wat die nodig heeft. We zagen dat wat Tinneke de afgelopen 10 jaar deed, wel werkte voor bestaande klanten, maar dat ze daarmee amper nieuwe klanten aantrok.

  2. Wat wil je bereiken?

    Het blijft de bedoeling om mensen naar Body Wave te krijgen, want in dit instituut staat de beleving centraal. Daarnaast was het tijd om mee te gaan in de online beweging om een jonger publiek aan te trekken.

  3. Stel je marketingstrategie op

    Voor Tinneke stelden we een marketing mix samen van online en offline. De opendeurdag werd vervangen door Experience Nights: 2 avonden i.p.v. 1 volledige dag. Op die avonden organiseerde Tinneke gratis lezingen, workshops en andere sessies waarvoor deelnemers vooraf konden inschrijven. Op die manier hadden Tinneke en haar team niet alleen vooraf al een duidelijk zicht op het aantal bezoekers dat ze konden verwachten, ze bezorgden hun (potentiële) klanten ook een echte beleving, een voorsmaakje van wat ze in hun instituut aanbieden.

    Om geïnteresseerden voor deze Experience Nights aan te spreken, zetten we sterk in op online advertenties en SEO. Naast de offline Experience Nights, begon Tinneke ook online abonnementen aan te bieden, waar bestaande klanten nog altijd kunnen genieten van mooie kortingen, maar dan vanuit een nieuwe insteek.


De voordelen van een marketingstrategie op maat

Door te kiezen voor een marketingplan dat past bij jouw business en doelen, ga je gerichte acties ondernemen die ook effectief resultaat opleveren.

Voor Tinneke betekende de uitvoering van haar marketingstrategie bijvoorbeeld een serieuze boost voor haar Body Wave:

  • Door via digitale kanalen te adverteren voor deze Experience Nights, konden we een ruimer publiek bereiken en mensen aantrekken die op een klassieke opendeurdag niet naar binnen zouden stappen.

  • Tinneke kon haar eigen expertise als kinesiste tonen in sessies rond fysieke en mentale gezondheid en kon haar eigen parcours delen met de aanwezigen, wat vertrouwen gaf.

  • Deze avonden bleken bovendien meer rendabel te zijn dan een volledige dag. Op de opendeurdag moest haar hele team aanwezig zijn. Ze werkten wel, maar brachten op die dagen geen rechtstreekse inkomsten binnen. Door op de Experience avonden te werken met infosessies, was het niet nodig dat iedereen continu aanwezig was. Dit bespaarde Tinneke heel wat in personeelskosten.

  • De bezoekers kregen in ruil voor hun komst meteen massa’s waarde mee dankzij de infosessies. Er werd geluisterd naar hun noden, waardoor ze zich aangesproken voelden. Ook wie niet meteen een afspraak boekte of een abonnement nam, zal aan Body Wave denken wanneer ze op zoek gaan naar een wellness-moment, een huidanalyse of hulp bij afvallen.


Zet in op een marketingstrategie die bij jou past

Wil jij ook je doelpubliek verruimen of gewoon op zoek gaan naar andere manieren om je ideale klant te bereiken? Dan is een marketingstrategie van cruciaal belang. Als we tegenwoordig denken aan marketing, dan denken we aan online: sociale media, advertenties, SEO, SEA, blogs, podcasts, websites,… Maar soms is een combinatie van online en offline beter voor jouw zaak.

Je marketingplan gaat altijd uit van de basis van je bedrijf. Wie ben je, waarvoor sta je en wat wil je bereiken, maar ook: wie is je klant, wat zijn hun noden en hoe kan jij daarbij helpen? Hoe is het met de basis van jouw bedrijf gesteld? Analyseer met deze uitgebreide vragenlijst de stevigheid van jouw fundamenten en krijg zicht op hoe je business er op dit moment voor staat.



Vorige
Vorige

Kwartaalanalyse: zo hou je de vinger aan de pols in je business

Volgende
Volgende

De mindset shift: van freelancer naar successtrateeg