De mindset shift: van freelancer naar successtrateeg

In 2020 waagde ik, na een intens loopbaanbegeleidingstraject, de sprong als zelfstandige. Het eerste jaar was er een van vallen en opstaan en vooral van veel lessen leren. Nog geen jaar na mijn opstart noemde ik mezelf al successtrateeg. Een voor mij bold move die er wel mee voor gezorgd heeft dat ik op vandaag sta waar ik sta en dat ik mag doen wat ik het liefst doe.


Zelfstandige worden: de sprong in het diepe

Ik stond in maar 2020 voor de keuze: ofwel zelfstandige worden ofwel het nog één keer proberen als werknemer met een van de vele vacatures die voor mij lagen. Maar toen kwam Corona en werden alle sollicitaties on hold gezet. Ik wilde niet wachten en wou aan het werk. Dus ik waagde de sprong. Ik schreef me in bij allerhande Facebookgroepen en ging voor elke last-minute opdracht die mijn richting uitkwam. Dankzij mijn vriend zijn netwerk haalde ik vrij snel een grote consultancy opdracht binnen en ik was vertrokken. Ik zegde mijn vaste job op, investeerde in een laptop en zocht een boekhouder. Ik werd ondernemer.

 

Vind focus

Schrijfster Elizabeth Gilbert zei ooit in een interview met Marie Forleo: “I promised myself to be a writer, not that I would be a published writer.” Het was haar droom om te kunnen doen wat ze graag deed: schrijven. Het maakte niet uit wat ze daarnaast nog deed, ze bouwde aan haar droom. En dat is ook wat ik aan het doen was, dacht ik. Die eerste grote consultancy opdracht was voor mij een veilige haven, een vaste bron van inkomsten, die me toeliet om daarnaast aan mijn droombusiness te bouwen.

Alleen was ik niet duidelijk over wat die droombusiness dan was. “Zowat alles in marketing en strategie”, dat was mijn vaste antwoord toen iemand me vroeg wat ik deed. Heel breed, heel vaag, niet duidelijk.

Ik hamer bij mijn mentees altijd op ondernemen vanuit hun why omdat dat nu eenmaal een essentieel fundament is om je business op te bouwen. Maar ik werkte zelf niet helemaal vanuit mijn why, ik werkte niet naar mijn eigen droom toe. Ik wilde alles doen voor iedereen.

Terwijl het net heel belangrijk is om je eigen ding te doen. Ondernemers als Celine Charlotte of Anouck Meier zijn op dat vlak echte inspiraties. Ook al ben ik het daarom niet altijd eens met wat ze zeggen, ik heb wel respect voor de manier waarop ze ondernemen: volledig vanuit zichzelf. Door niet te kijken naar wat anderen doen en zich te focussen op hun eigen doelen, bouwden zij een succesvolle business uit. Het is jouw zaak, jouw leven, dus kijk niet rond je, maar werk naar je eigen versie van succes toe.


Definieer je aanbod

Wanneer je scherp zicht hebt op wat je wil bereiken, wie je wil helpen en hoe, creëer je overzicht voor jezelf én je klanten. De klik die daarvoor zorgde bij mij, was een gesprek met Karlien van NERF Interieur. Zij zocht een sparring partner voor haar strategische uitdagingen.

BAM! Halleluja-momentje.

Ik kreeg hier zomaar een droomopdracht in mijn schoot geworden. Ik besefte dat dit was wat ik met mijn bedrijf wou gaan doen en ik stelde mijn niche en aanbod scherp: strategisch en marketingadvies voor mensen die duurzaam willen ondernemen.

Ik wilde niet meer zomaar iedereen aantrekken, maar werken met ondernemer die een eigen visie hebben op wat succes voor hen betekent en die hulp willen om daar te geraken. Weten wat je doet en voor wie je het doet, zorgt ervoor dat die droomklanten makkelijker hun weg vinden naar jou. Want door vanuit die helderheid te communiceren trek je klanten aan die precies dat nodig hebben wat jij biedt. Wees dus niet bang om voldoende tijd en aandacht te besteden aan het bepalen van je persona.


Positionering: durf je expertstatus te claimen

Toen ik voor mezelf duidelijk had wat ik deed en wilde doen, kon ik mijn positie claimen in de markt en binnen mijn sector. Ik startte in de lente van 2020 mijn onderneming met een stevige bagage van kennis en ervaring, maar voelde me klein en niet goed genoeg om me te meten met “de grote”. Daarom bleef ik in die positie van freelance consultant zitten.

Mezelf successtrateeg durven noemen en op die manier mijn positie als expert innemen, vergde een enorme mindset switch. Je gaat me nooit horen beweren dat dat makkelijk is. Maar die knop omdraaien werpt zijn vruchten af. Bij mij zorgde die duidelijke positionering bijvoorbeeld voor een consistente stroom van klanten.

Het is niet de term “successtrateeg” die ertoe doet. Het had even goed “strategiebuddy” of “succescoach” kunnen zijn. Maar het gaat om de mindset die daarbij hoort. I get it: als starter is het niet makkelijk om jezelf als expert te zien. Maar als je weet wat je waard bent, waarom zou je dan nog wachten om jouw plekje te claimen? In je hoofd voel je je misschien nooit 100% klaar, maar het durven brengt je wel al 10 stappen dichterbij.


Je bedrijf doen groeien? Durf te kiezen

Ja, ondernemen vraagt een gezonde portie lef. Zeker als je wil groeien en succesvol wil zijn - no matter hoe dat succes er voor jou uitziet. Ondernemen is ook keuzes maken. Kiezen voor wat jij wil.

Durf te kiezen voor jouw droom. Doe je eigen ding en laat je niet (af)leiden door wat anderen doen. Als starter ben je geneigd om alle opdrachten aan te nemen die je kan krijgen. Begrijpelijk. En een aannemelijke tactiek als je daarnaast bouwt aan je droom. Maar het risico bestaat dat je uiteindelijk het overzicht verliest en niet meer weet waar je naartoe wil. En als jij het niet meer weet, dan weet je ideale klant het zeker niet. Weet dat je pas echt kan groeien als je voor jezelf én de wereld durft duidelijk maken wat je wel doet en wat niet. En durf vanaf een bepaald punt ook nee te zeggen.

Durf je niche en aanbod af te bakenen. Neen, je kan niet voor iedereen goed doen. Dus probeer dat ook niet. Want als je dat probeert, dan blijf je in het vage hangen en doe je uiteindelijk voor niemand goed. Ook niet voor je eigen droomklanten. Bepaal dus met wie je wil samenwerken en wat je precies voor hen kan doen. Want uiteindelijk werk jij toch ook het liefst voor klanten en projecten die je hart sneller doen slaan, niet?

Durf je positie in te nemen. Heb je de kennis, de ervaring, de achtergrond? Durf dan die status als expert te claimen. Voor mij was dat de moeilijkste stap. Want is het niet arrogant om jezelf al “successtrateeg” te noemen als je nog geen jaar bezig bent? Met wat ik nu weet, kan ik zeggen: neen, dat is niet arrogant. Mij heeft het alleszins geen windeieren gelegd, want 3 jaar later hielp ik als successtrateeg al meer dan 100 ondernemers op pad naar hun versie van succes.

Een eigen zaak starten, zeker als dienstverlener, doen veel ondernemers nogal halsoverkop. Ze starten met iets omdat ze hun eigen weg op willen gaan, maar al snel raken ze die weg kwijt. Ze handelen vanuit angst (”ga ik wel klanten vinden”, “ga ik genoeg omzet draaien”) en houden zichzelf daardoor onbewust klein. Is dat ook het geval bij jou? Ben jij het overzicht kwijt of voel je dat je niet meer aan je droom bouwt, maar meegaat met de flow? Leg dan je business eens onder de loep en ontdek aan welke knoppen je kan draaien om te groeien richting jouw versie van succes.

Vorige
Vorige

Je marketingstrategie: de basis voor een rendabel bedrijf

Volgende
Volgende

Een business retreat is geen luxe, maar een noodzaak: 5 redenen